Mitä teen, jos lapsestani kerätyissä tiedoissa on mielestäni virheitä?
Kun olet saanut itsellesi lasta koskevat henkilötiedot tai ne on luovutettu lapselle itselleen, voit mahdollisesti huomata, että tiedoissa on virheitä. Saatat mahdollisesti myös kyseenalaistaa, onko tietoihin tallennettuna sellaisia asioita, joita harrastustoimijan ei ole ollut tarpeellista tallentaa. Saatat myös havaita, että tallennettuna on tietoa, joka tallennushetkellä on ollut tarpeellista, mutta se on ajan kuluessa menettänyt merkityksensä.
Yleensä tällaiset asiat saadaan korjattua hyvässä ymmärryksessä harrastustoimijan kanssa. Joskus saatat kuitenkin tarvita tietoa siitä, minkälaisia oikeuksia yleinen tietosuoja-asetus takaa sinulle ja lapsellesi. Toisaalta joskus voi olla myös niin, että toiminnanharjoittajalla on oikeus käsitellä lapsesi tietoja, vaikka sinä lapsesi huoltajana tai lapsi itse olisittekin asiasta eri mieltä.
Ennen virheiden havaitsemisesta olet todennäköisesti joutunut käyttämään niin sanottua oikeutta saada pääsy tietoihin, josta säädetään yleisessä tietosuoja-asetuksessa. Lähtökohtaisesti sinun olisi tullut saada pyytämäsi tiedot kuukauden sisällä siitä, kun toiminnanharjoittaja on vastaanottanut pyyntösi tietojen tarkastamisesta.
Joka tapauksessa kuukauden kuluessa pyynnöstä sinun olisi tullut saada tieto siitä, jos sinulle tai lapsellesi ei tietoja pystytä toimittamaan kuukauden määräajassa, vaan toimitusaikaan on varattu lisäaikaa, joka on maksimissaan kaksi kuukautta. Käytännössä tiedot tulisi olla sinulla tai lapsellasi viimeistään kolmen kuukauden sisällä pyynnön esittämisestä.
Mahdollisen virheen tai epätarkkuuden havaitessasi voit tehdä oikaisu- tai poistopyynnön toiminnanharjoittajalle. Sinun tulee myös pyynnössäsi perustella, minkä tiedon haluat oikaistavaksi, poistettavaksi tai täydennettäväksi. Perustelujen laajuus liittyy korjattavan tiedon luonteeseen. Yksinkertaisimmillaan kyseessä on ehkä osoitteen päivitys, jonka virheellisyydestä kaikki osapuolet ovat yhtä mieltä. Tällöin perusteluja pyynnölle ei juurikaan ole tarvetta esittää. Todennäköisesti tällaisen asian korjaus onnistuukin puhelinsoitolla tai sähköpostiviestillä.
Sen sijaan on tietoja, joiden virheellisyydestä asiaan osallisilla on eri näkemys. Toisaalta voit pitää tärkeänä, että tietoihin lisätään jotakin, mitä ei kuitenkaan suostuta tekemään, koska toiminnanharjoittaja ei pidä lisäystä tarpeellisena ottaen huomioon harrastustoiminnan laatu.
Joskus voi myös olla, että sinä tai lapsesi haluatte poistettavaksi tiedon, jota harrastustoimijalla on oikeus käsitellä tai jota laki edellyttää sen käsittelevän. Esimerkkinä voisi olla esimerkiksi henkilötunnuksen tallentaminen lapsen tietojen yhteyteen. Henkilötunnuksen käsittely vaatii perustellun syyn. On toimijoita, joilla ei ole perustetta henkilötunnuksen käsittelylle, mutta toisaalta joidenkin toimijoiden kohdalla toiminnassa sovellettava laki voi vaatia henkilötunnuksen tiedustelua ja tallentamista. Joka tapauksessa harrastustoimijan tulisi pystyä kertomaan sinulle tai lapsellesi, miksi tietoa on tarpeellista käsitellä. Jos tietojen oikaisusta tai poistosta kieltäydytään, sinulla, jos edustat lastasi tai lapsellasi on oikeus saada kirjallinen perusteltu päätös siitä, miksi vaatimuksiin ei ole suostuttu. Tämän jälkeen voit halutessasi saattaa kieltäytymispäätöksen tietosuojavaltuutetun toimiston tutkittavaksi ja ratkaistavaksi. Tietosuojavaltuutetun toimivaltaan kuuluu ottaa kantaa tämän jälkeen siihen, onko toiminnanharjoittajan ratkaisu ollut oikea vai tulisiko sen suostua aiemmin esitettyihin vaatimuksiin.