Mitt barns uppgifter har överlåtits till direktmarknadsföring. Är detta tillåtet?
Digital direktmarknadsföring är marknadsföring som genomförs med hjälp av automatiserade uppringningssystem, fax, e-post, ljud- eller bildmeddelanden.
Hobbyanordnaren ska innan hen överlåter personuppgifter vidare att hen har en lagenlig grund till överlåtelse av hobbyidkarnas personuppgifter till utomstående. I praktiken innebär detta att hobbyidkaren eller hens vårdnadshavare har gett sitt samtycke till att uppgifterna överlåts vidare. Samtycket kan dras tillbaka när som helst genom att kontakta hobbyanordnaren. Den registrerade har rätt att när som helst motsätta sig användningen av sina personuppgifter för direktmarknadsföring. Då ska den personuppgiftsansvariga försäkra sig om att den registrerades personuppgifter inte längre behandlas för direktmarknadsföring. Man behöver inte motivera varför man vill dra tillbaka sitt samtycke. Det räcker med att man meddelar att man drar tillbaka sitt samtycke att överlåta uppgifterna för marknadsföringsändamål.
Direktmarknadsföring ska inte förväxlas med nyhetsbrev. Det finns ingen exakt definition för ett nyhetsbrev i lagen. Hobbyanordnaren kan till exempel skicka nyhetsbrev som innehåller kundkommunikation till hobbyidkarna. Med kundkommunikation anses kommunikation som ger kunden information om situationen av den tjänst hen valt samt om tjänstens kontinuitet eller ändring. I meddelandet får man dock inte inkludera till exempel reklam. Mottagarens samtycke krävs för nyhetsbrev som innehåller direktmarknadsföring.