Vad gör jag om jag anser att de uppgifter som samlats in om mitt barn innehåller fel?
När du har fått dina barns personuppgifter eller de har getts till barnet självt kan du eventuellt upptäcka fel i uppgifterna. Det kan även hända att du ifrågasätter om alla personuppgifter som hobbyanordnaren sparat verkligen är nödvändiga. Du kan även observera uppgifter som har varit nödvändiga men som med tiden har blivit onödiga.
Oftast kan man rätta till uppgifter i gott samförstånd med hobbyanordnaren. Ibland kan du ändå behöva information om de rättigheter som du och ditt barn har enligt den allmänna dataskyddsförordningen. Å andra sidan kan även hobbyanordnaren i vissa situationer ha rätt att behandla uppgifterna även om du i egenskap av vårdnadshavare eller barnet självt har en annan åsikt.
Innan felen upptäckts har du troligen fått använda din rätt att få tillgång till uppgifterna i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen. I princip bör du ha fått de uppgifter du bett om inom en månad från det att verksamhetsutövaren mottagit din begäran om att få granska uppgifterna.
I alla fall bör du inom en månad från det att din begäran tagits emot ha underrättats om uppgifterna inte kan lämnas till dig eller ditt barn inom tidsfristen på en månad utan man behöver mer tid för det, högst två månader. I praktiken bör du eller ditt barn få uppgifterna senast inom tre månader från det att begäran tagits emot.
Om du upptäcker ett eventuellt fel eller en inexakthet kan du skicka en begäran om dess korrigering eller radering till verksamhetsutövaren. Specificera i din begäran vilken uppgift som du vill blir korrigerad, raderad eller kompletterad. Motivera i din begäran enligt naturen av den uppgift som begäran gäller. Som enklast kan det handla om uppdatering av en adress som alla parter anser är felaktig. I dessa fall finns det inte just något behov att ge motiveringar till begäran om korrigering. Ett sådant fel kan troligen korrigeras om man ringer eller skickar ett e-postmeddelande om det.
Det finns dock uppgifter som alla parter kanske inte anser vara felaktiga. Du kan tycka att uppgifterna behöver kompletteras med någonting, men verksamhetens anordnare går inte med på det eftersom hen inte ser det som nödvändigt med tanke på hobbyverksamhetens karaktär.
Ibland kan du eller ditt barn också vilja begära radering av en uppgift som hobbyanordnaren har rätt att behandla eller som lagen förutsätter hobbyanordnaren att behandla, till exempel att spara barnets personbeteckning med de övriga uppgifterna. Att behandla personbeteckningar kräver ett motiverat skäl. Det finns aktörer som inte har grunder för behandling av personuppgifter, men å andra sidan kan den tillämpliga lagen förutsätta att vissa aktörer begär personbeteckningar och sparar dem. Hobbyanordnaren bör i alla fall kunna berätta för dig eller ditt barn varför uppgiften behöver behandlas. Om anordnaren vägrar korrigera eller radera uppgifterna har du i egenskap av ditt barns företrädare eller ditt barn rätt att få ett skriftligt, motiverat beslut om varför man inte gått med på kraven. Du kan om du vill be dataombudsmannens byrå att granska och avgöra ett dylikt beslut. Dataombudsmannen har behörighet att ta ställning till huruvida verksamhetsanordnarens beslut har varit riktigt eller om anordnaren bör gå med på de krav som tidigare framställts.