Lapseni tietoja on luovutettu suoramarkkinointiin, saako näin tehdä?
Sähköinen suoramarkkinointi tarkoittaa automatisoitujen soittojärjestelmien, telekopioiden, sähköposti-, teksti-, ääni- tai kuvaviestien avulla toteutettua suoramarkkinointia.
Harrastustoimijan täytyy varmistua ennen kuin se luovuttaa jäsentensä tietoja eteenpäin, että sillä on lainmukainen peruste henkilötietojen luovuttamiseen harrastustoimijan ulkopuoliselle taholle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jäsen tai hänen huoltaja/huoltajansa ovat antaneet suostumuksen tietojen luovuttamiseen eteenpäin. Vaikka suostumus on alun perin annettu, se voidaan peruuttaa missä vaiheessa tahansa ottamalla yhteyttä harrastustoimijaan. Rekisteröidyllä on oikeus milloin tahansa vastustaa henkilötietojensa käyttöä suoramarkkinointitarkoituksiin, jolloin rekisterinpitäjän on varmistuttava siitä, ettei rekisteröidyn henkilötietoja enää käsitellä suoramarkkinointiin. Annetun suostumuksen peruuttamista ei tarvitse perustella, riittää, että ilmoittaa peruuttavansa tietojen luovuttamisen markkinointitarkoituksiin.
Suoramarkkinointia ja uutiskirjeet tulee erottaa toisistaan. Uutiskirjeen tarkkaa määritelmää ei ole säädetty laissa. Harrastustoimija saa lähettää esimerkiksi harrastajille uutiskirjeitä, jotka sisältävät asiakasviestintää. Asiakasviestintää on esimerkiksi sellainen viestintä, jossa asiakas saa tietoja valitsemansa palvelun tilanteesta, jatkuvuudesta tai muuttumisesta. Samaan viestiin ei kuitenkaan saa sisällyttää esimerkiksi mainosta. Suoramarkkinointia sisältävän uutiskirjeen lähettämiseen tarvitaan vastaanottajan suostumus.