5. Anmäl personuppgiftsincidenter
Med tiden drabbas så gott som alla som behandlar personuppgifter av en personuppgiftsincident. Därför är det viktigt att anordnare av hobbyverksamhet har utarbetat en process för hantering av personuppgiftsincidenter och försäkrar sig om att alla som deltar i behandlingen av personuppgifter kan identifiera personuppgiftsincidenter och agera på det sätt som man kommit överens om i dessa situationer. I vissa fall ska personuppgiftsincidenten anmälas till dataombudsmannens byrå och de personer som drabbats av personuppgiftsincidenten.
En personuppgiftsincident kan leda till exempel till identitetsstöld eller bedrägeri, skadat anseende eller avslöjande av personuppgifter som omfattas av sekretessplikten.
Det viktigaste är att man så fort som möjligt efter det att personuppgiftsincidenten upptäckts inleder åtgärder för att begränsa skadan. Anordnare av hobbyverksamhet bör utarbeta en process för hantering av personuppgiftsincidenter och på förhand utse en person (till exempel dataskyddsombudet) som ansvarar för utredningen och dokumenteringen av personuppgiftsincidenter.
Den personuppgiftsansvariga ska dokumentera alla personuppgiftsincidenter och deras konsekvenser samt de vidtagna korrigerande åtgärder. Detta innebär att man vid en personuppgiftsincident bör spara till exempel e-postmeddelanden och andra kommunikationer som hänför sig till incidenten, spara logguppgifterna för tiden för incidenten samt att registrera alla åtgärder och de personer med vilka det inträffade har hanterats. Den personuppgiftsansvariga bedömer själv vilka konsekvenser personuppgiftsincidenten kan medföra samt om incidenten ska anmälas till tillståndsmyndigheten och om de registrerade ska underrättas om det inträffade.